Bewezen praktijkvoorbeeld
In Zwartsluis – een Overijssels dorp met circa 4.800 inwoners – zijn met financiële steun van de gemeente en de provincie en met de hulp van lokale studenten van Hogeschool Windesheim sinds 2020 de eerste stappen gezet rondom Dorpsplein-Zwartsluis.nl. De succesvolle tussenresultaten zijn als volgt:
- Aantal online bestellingen: van 0 naar 60.642
- Aantal unieke bestellers: van 0 naar 5.756
- Gecombineerd: een stijging van 25%
- Online omzet: € 1.526.022 plus extra omzet in de fysieke winkels door constante, consequente en consistente collectieve digitale marketingcommunicatie
- Regionale afzet: meer verkopen in gehuchten en kleine dorpen in regio Kop van Overijssel
- Student/stagiair: Hogeschool Windesheim verzorgt de digitale marketingcommunicatie
- Leefbaarheid: mede door extra online inkomsten opent de lokale banketbakker ook een chocolaterie in het dorp
- Duurzaamheid: de slager koopt nu rundvlees in bij een Overijsselse boer. Groente en zuivel komen uit de regio
- Sociale cohesie: de samenhang is ook digitaal versterkt
Kortom: organiseer de markt slimmer. Want dát is de kracht van lokaal kopen.
Het Digitaal Dorpsplein® concept is anders gezegd een belangrijk middel om maatschappelijke baten te realiseren en significante uitdagingen op lokaal economisch, maatschappelijk en ecologisch vlak te tackelen.