Hoe lokale samenwerking zorgt voor meer gemak voor klanten én ondernemers

Wout Timmerman van De Groentemannen en Roy Ekkelenkamp van banketbakkerij Ekkelenkamp (beiden uit Zwartsluis) delen hun ervaring met samenwerken via het Digitaal Dorpsplein® Zwartsluis. Samen met de slager en de andere bakker in het dorp vormen zij een lokale versgroep op www.dorpsplein-zwartsluis.nl, waar klanten ook eenvoudig gecombineerd kunnen bestellen. De Groentemannen is daarbij het centrale afhaalpunt én verzorgt de bezorgservice.
Ze vertellen open over wat het hen oplevert: meer zichtbaarheid, gezamenlijke service, korte lijntjes én concrete voordelen voor de klant. Tot slot vertelt Dick Bruintjes van slagerij Bruintjes in onderstaande video over zijn ervaringen.
Over gemak & samenwerking
“Klanten geven aan dat ze het fijn vinden dat ze in één keer kunnen bestellen bij verschillende lokale ondernemers.” – Roy
“Samen kun je dit gewoon beter dan alleen. We horen het ook terug van klanten dat ze dat fijn vinden.” – Wout
“Wij doen de bezorging niet zelf, dat doen de Groentemannen. Dit werkt gewoon super.” – Roy
“Wij zijn eigenlijk het afhaalpunt waar alle deelbestellingen worden heen gebracht. Het proces verloopt soepel.” – Wout
Over lokale samenwerking en zichtbaarheid
“Het lokaal samen doen is gewoon mooi. Dat geeft een krachtige uitstraling.” – Roy
“Het Dorpsplein heeft echt voor extra zichtbaarheid gezorgd en we bereiken meer klanten.” – Wout
“De video’s die gemaakt worden geven echt meer aandacht en zorgen voor positieve reacties in mijn winkel.” – Roy
Over ontzorging en instapgemak
“Ik had geen webshop en dacht dat dat niks was voor voedsel. Maar het verhaal klopte, en de drempel was laag.” – Roy
“Ik hoef geen abonnement te betalen. Dat maakte het makkelijker om mee te doen.” – Roy
“Shopforce denkt actief met ons mee over acties en verbeteringen van de winkel.” – Wout
“We hoeven digitaal niks te doen, dat wordt allemaal voor ons geregeld.” – Wout
Over resultaat en verwachtingen
“We hebben onze hele winkel kunnen verbouwen en een chocolaterie kunnen openen, mede dankzij het Dorpsplein®.” – Roy
“Het platform groeit met ons mee. Als er iets is, staat Shopforce altijd klaar.” – Wout
“Digitaal worden we gewoon ontzorgd — dat is heel fijn.” – Roy
“Wij bezorgen nu 80% van alle online bestellingen. Dat laat wel zien hoe goed het loopt.” – Wout
Lokale impact Zwartsluis in getallen
- Inwoners: 4.800
- Meer dan 75.000 online bestellingen sinds de start
- Ruim 6.600 unieke bestellers
- Online omzet: > € 2.000.000
- Stijging in fysieke winkelomzet door extra zichtbaarheid
- Meer verkopen in omliggende gehuchten en dorpen
En dat alles met een digitaal systeem dat vraag en aanbod lokaal slim verbindt.
Slagerij Bruintjes over Digitaal Dorpsplein Zwartsluis
Dick Bruintjes, van slagerij Dick Bruintjes in Zwartsluis, vertelt over zijn ervaringen met Dorpsplein Zwartsluis.
Voor iedereen die om zijn eigen dorp, wijk, buurt of regio geeft
𝐇𝐨𝐞 𝐦𝐚𝐤𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤𝐞𝐫 𝐡𝐞𝐭 𝐢𝐬 𝐨𝐦 𝐥𝐨𝐤𝐚𝐚𝐥 𝐭𝐞 𝐤𝐨𝐩𝐞𝐧, hoe vaker het gebeurt.
𝐇𝐨𝐞 𝐯𝐚𝐤𝐞𝐫 𝐡𝐞𝐭 𝐠𝐞𝐛𝐞𝐮𝐫𝐭, hoe sterker de lokale economie.
𝐇𝐨𝐞 𝐬𝐭𝐞𝐫𝐤𝐞𝐫 𝐝𝐞 𝐥𝐨𝐤𝐚𝐥𝐞 𝐞𝐜𝐨𝐧𝐨𝐦𝐢𝐞, hoe groter de leefbaarheid én samenhang in jouw buurt.
𝐇𝐨𝐞 𝐦𝐞𝐞𝐫 𝐦𝐞𝐧𝐬𝐞𝐧 𝐤𝐢𝐞𝐳𝐞𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐛𝐢𝐨𝐥𝐨𝐠𝐢𝐬𝐜𝐡 𝐯𝐨𝐞𝐝𝐬𝐞𝐥 𝐮𝐢𝐭 𝐝𝐞 𝐬𝐭𝐫𝐞𝐞𝐤, hoe mooier het landschap, en hoe kleurrijker en sterker de biodiversiteit.
𝐄𝐧 𝐡𝐨𝐞 𝐦𝐞𝐞𝐫 𝐰𝐞 𝐬𝐚𝐦𝐞𝐧 𝐤𝐢𝐞𝐳𝐞𝐧 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐥𝐨𝐤𝐚𝐥𝐞 𝐨𝐩𝐥𝐨𝐬𝐬𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧, hoe meer wij zélf bepalen hoe onze omgeving eruitziet: vol leven, verbinding en toekomst.
𝐙𝐨 𝐦𝐚𝐤𝐞𝐧 𝐰𝐞 𝐬𝐚𝐦𝐞𝐧 𝐝𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐞𝐥𝐝 𝐛𝐞𝐭𝐞𝐫 — 𝐯𝐚𝐧𝐮𝐢𝐭 𝐣𝐞 𝐞𝐢𝐠𝐞𝐧 𝐝𝐨𝐫𝐩 𝐨𝐟 𝐰𝐢𝐣𝐤. En dat begint 𝐝𝐢𝐠𝐢𝐭𝐚𝐚𝐥.
Wie lokaal wil eten, kopen en zorgen, moet dat ook lokaal kunnen regelen — digitaal, eenvoudig en vertrouwd. Met het gemak van de grote platformen, maar 𝐦𝐞𝐭 𝐡𝐞𝐭 𝐡𝐚𝐫𝐭 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐝𝐨𝐫𝐩𝐬𝐠𝐞𝐦𝐞𝐞𝐧𝐬𝐜𝐡𝐚𝐩.
Met het 𝐃𝐢𝐠𝐢𝐭𝐚𝐚𝐥 𝐃𝐨𝐫𝐩𝐬𝐩𝐥𝐞𝐢𝐧® bouwen we samen aan lokale digitale netwerken waar inwoners met éé𝐧 𝐤𝐥𝐢𝐤 producten van lokale boeren, bakkers, slagers en horeca in de buurt bestellen.
Waar vrijwilligers bezorgen, verenigingen meeprofiteren en voedsel dichtbij huis blijft. Ook jongeren en scholen spelen een belangrijke rol — samen bouwen we aan toekomstkracht.