Benut self-service van online winkel om werkdruk te verlagen

Personeel vinden steeds lastiger

Via winkeliers die contact met ons hebben gelegd merken we dat een hoge werkdruk als gevolg van personeelstekort een groeiend probleem wordt. Deze winkeliers hebben daarom besloten om meer op “online” in te zetten om de werkdruk beter te kunnen reguleren en consumentengedrag beter te kunnen sturen. Denk aan het aanpassen van de afhaaltijden, de besteldeadline of het verplichten van online betalen.

Benut voordelen van online winkel en werk efficiënter

Omdat je mogelijk niet direct aan deze mogelijkheden denkt hieronder een aantal overwegingen voor jouw winkel als je te maken hebt met personeelstekort en overwerk:

  • Méér online bestellen is minder tijdsbesteding in de winkel als gevolg van klantcontact, omdat minder klanten hun bestelling pas aan de balie samenstellen. Dat doen ze zelf al in de online winkel. Van online bestellingen weet je vroegtijdig wat er besteld is en kun je de bestelling tijdens de rustige (vroege / late) uren voorbereiden en klaarzetten. Voor slagers zijn dit bijvoorbeeld de fondue-, gourmet, hapjesschalen, opgemaakte salade, barbecuepakketten. Voor een WebShop is eenvoudig in te stellen dat dit minimaal 2 dagen van tevoren besteld moet worden.
  • Méér online bestellen is gebruik maken van automatisch oplopende nummering en automatisch bijgewerkte overzichten, zoals productielijsten, afhaallijsten, bezorglijsten, bezorgbestellingen in Google Calendar, etc. 
  • Méér online betalen is minder handelingen in de winkel en vrijwel een garantie dat online bestellers hun bestelling ophalen / niet “vergeten”.
  • Ga onderling samenwerken met collega’s uit de buurt, met behulp van een Digitaal Dorpsplein®, en kijk welke activiteiten samengevoegd kunnen worden om efficiënter te werken en tegelijkertijd meer gebruiksgemak, service en lokale beleving te bieden, denk bijvoorbeeld aan bezorging. In plaats dat iedereen zelf bezorgt in de regio kan je het werk wellicht ook uitbesteden aan een lokale bezorger. Denk aan pensionado’s die het leuk vinden om de lokale middenstand een handje te helpen of anderszins.
  • Zoek bijvoorbeeld eens contact met een regionaal bureau/sociale dienst dat bemiddelt met mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt en herschik taken binnen het bedrijf. Mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt kunnen prima bepaalde taken uitvoeren, waardoor het huidige personeel zich kan richten op andere (complexere) taken.

Neem contact op

Wil je eens sparren over mogelijke instellingen om de werkdruk in de winkel te verlagen? We denken graag met je mee wat slimme instellingen zijn om het gedrag van klanten te sturen in de wenselijke richting. Zoek ons op via Telegram of mail ons.