Oegstgeest gaat digitaal

Lokale ondernemers in Oegstgeest gaan burgers en bedrijven via www.dorpsplein-oegstgeest.nl collectief online bestel- en betaalgemak, bezorgservice en lokale beleving bieden. Naast de bakker zullen in eerste instantie Visgilde Hugo van der Meij en andere ambachtelijke voedingsspecialisten deelnemen, zodat de lokale bevolking in Oegstgeest op gemakkelijke wijze meer, beter en smaakvoller voedsel in huis krijgt.

Aanbod winkelcentrum Emiclaer in Amersfoort digitaal

In samenwerking met winkelvastgoedbeheerder Wereldhave en de detaillisten wordt momenteel inhoud gegeven aan de uitrol van www.dorpsplein-emiclaer.nl. Het aanbod van de eerste winkels is gedigitaliseerd en in totaal zullen minimaal 10 winkels deel gaan nemen om naast de fysieke winkelbeleving de consument online gemak en bezorgservice te bieden in Amersfoort en omgeving.

Shopforce helpt de ondernemers snel weerbaar en veerkrachtig te worden in de digitale netwerksamenleving en snel verduurzamende wereld. In samenwerking met Stichting Digitale Dorpspleinen worden de winkeliers bewust gemaakt en in verbinding gebracht met boeren en tuinders in de omgeving om inhoud te geven aan duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit. Tevens wordt de gemeente betrokken en samengewerkt met een digitaal sociaal wijkplatform.

Dorpsplein Genemuiden snel in de steigers gezet

Het zijn bizarre tijden nu het coronavirus iedereen in zijn greep houdt. Voor veel winkeliers is het het laatste zetje om de fysieke winkelbeleving te vergroten met online gemak en bezorgservice. Na het horen van het succes van www.dorpsplein-zwartsluis.nl in het naastgelegen dorp Zwartsluis hebben de ambachtelijke winkels in Genemuiden afgelopen dinsdag actie ondernomen. Dinsdag werd www.dorpsplein-genemuiden.nl in de steigers gezet door Shopforce en het aanbod van de slager, groentewinkel en kaaswinkel en delicatessenwinkel is inmiddels digitaal ontsloten.

Zodra het aanbod van alle winkels ontsloten is worden de WebShops met elkaar verbonden, zodat de burgers in Genemuiden nog meer bestel- , -betaal en bezorggemak geboden wordt door de ambachtelijke vakspecialisten. Burgers zijn dan in staat in één keer bij alle verbonden winkels boodschappen te doen en in één keer thuis te laten bezorgen.

Shopforce helpt de ambachtelijke winkels bovendien in verbinding te brengen met de agrariërs in de regio IJsselland, waarvan het aanbod ook digitaal ontsloten wordt op één handige plek: www.dorpsplein-ijsseldelta.nl. De eerste verbindingen zijn inmiddels gelegd.

Online bestellingen Dorpsplein Zwartsluis schieten omhoog

In het dorp Zwartsluis is het aanbod van lokale winkels en zaken geclusterd op www.dorpsplein-zwartsluis.nl, zodat de fysieke winkelbeleving wordt vergroot met online gemak, service en lokale beleving. Via de sociale mediakanalen wordt gecommuniceerd met de inwoners.

Het aantal bestellingen voor de lokale ondernemers is sinds de coronacrisis omhoog geschoten. Vanaf dat moment werd gestart met de marketingcommunicatie via de sociale media.

Inwoners betalen de lokale boodschappen en bestellingen (in één keer) online, halen af of laten het gratis thuisbezorgen. De bakkers, slager en groenteman werken samen om alles in één keer thuis te bezorgen. De snackbar en de bloemist bezorgen ook gratis aan huis in Zwartsluis.

Het Shopforce platform is vergaand geautomatiseerd en gestandaardiseerd, waardoor andere dorpen, wijken, steden of regio’s het fysieke gebied kunnen uitbreiden met eigen duurzame lokale, digitale, collectieve marktplaats(en).

Shopforce realiseert dit gratis voor winkeliers om lokale ondernemers te helpen weerbaar en veerkrachtig te zijn in een snel digitaliserende en verduurzamende wereld en om lokale samenlevingen te versterken. Elke euro die terugkeert in de lokale economie, en daar langer circuleert (door de inzet van lokale partners) alvorens te verdwijnen, heeft positieve maatschappelijke, economische en ecologische impact (welvaart, welzijn, welbevinden).

Samenwerking in de IJsseldelta

In de IJsseldelta gaan publiek en privaat samenwerken om de weerbaarheid en veerkrachtigheid van lokale ondernemers te gaan versterken via Digitale Dorpspleinen. Het aanbod van boeren, tuinders en kwekers wordt gedigitaliseerd en geclusterd op www.dorpsplein-ijsseldelta.nl. Het aanbod van de ambachtelijke winkels en horeca in dorpen en steden binnen de IJsseldelta krijgen ieder een eigen Digitaal Dorpsplein:

Door de regionale boeren en tuinders te verbinden met de lokale ambachten en horeca die duurzaam leveren wordt er op innovatieve wijze gewerkt aan korte voedselketens en aan het stimuleren van duurzaamheid, circulariteit en inclusiviteit in lokale samenlevingen.

Pijnacker-Nootdorp gaat korte keten oplossing bieden

Shopforce en Pijnacker-Nootdorp sluiten overeenkomst

Pijnacker-Nootdorp gaat een korte keten oplossing bieden. Binnenkort wordt in Pijnacker-Nootdorp gestart met het bij elkaar brengen van het aanbod van lokale boeren, tuinders, ambachten, supermarkt en andere winkels op een Digitaal Dorpsplein (duurzame lokale online marktplaats). Shopforce en vertegenwoordigers van de ondernemers hebben afgelopen donderdag het contract getekend. Dit is mede tot stand gekomen door de Retailagenda.

Met de volgende lokale leveranciers wordt gestart:

  • PLUS Supermarkt
  • Slijterij PLUS 
  • Kees Hendriks, Pijnackerse komkommers 
  • Nieuwkoop BV, Nootdorpse paprika’s 
  • Aardbeienkwekerij Hoogse Wetering, Pijnackerse aardbeien 
  • Delflandse Boerenzuivel (Kringloopboeren regio Midden Delfland)
  • Bakkerij Rijnbeek 
  • Visspecialist VIS.Punt Nootdorp
  • Duurzame bloemisten groep
  • Juwelier van Heemskerk 
  • Intertoys Pijnacker 
  • Kantoorboekhandel van Atten 
  • Futuro Mannenmode 
  • Door’s Fashion  
  • Keuken van Pijnacker

Digitaal Dorpsplein

Shopforce richt voor elke lokale ondernemer een webshop in en clustert de webshops op een Digitaal Dorpsplein, zodat de consument met één account bij elke lokale leverancier kan bestellen. Shopforce verbindt webshops waar relevant, zodat de consument in één keer bij meerdere leveranciers tegelijk kan bestellen en in één keer kan betalen.

In Pijnacker-Nootdorp wordt het bestaande distributiesysteem van Plus supermarkt gebruikt om de lokale producten in één keer bij de consument af te leveren. 

Voordelen

Met een Digitaal Dorpsplein (een duurzame lokale digitale marktplaats) worden economische, maatschappelijke en ecologische problemen binnen een regio aangepakt zoals:

  • de fysieke winkelbeleving wordt uitgebreid met online gemak en lokale logistiek, waardoor vraag en aanbod lokaal beter op elkaar aansluiten
  • het vinden en kopen van kwaliteit, vakmanschap, persoonlijke service en lokale expertise kan op één handige plek 
  • korte distributielussen en lokale logistiek zorgen voor minder milieu-impact
  • boeren en tuinders krijgen een betere prijs voor hun producten en kunnen investeren in verduurzaming (bodem, waterbeheer, biodiversiteit, landschappelijke kwaliteit)
  • op regionaal/lokaal niveau kan samen gewerkt worden aan het sluiten van de voedselkringloop
  • de leefbaarheid, vitaliteit en sociale cohesie binnen het gebied wordt bevorderd
  • de bewustwording van het belang van behoud van lokale voorzieningen en lokale producenten voor de lokale samenleving onder consumenten wordt vergroot:
    • gezondheid (voedzamer voedsel)
    • meer lokale activiteiten (meer welzijn)
    • duurzaamheid (minder CO2 uitstoot)
    • arbeidsparticipatie (inclusiviteit)

Bruto Lokaal Product

Elke euro meer en elke euro die langer in een lokale samenleving circuleert, alvorens te vertrekken, is beter voor de lokale economie en de lokale samenleving. In Pijnacker -Nootdorp worden de eerste stappen gezet om de consument lokaal gemak, service en beleving te bieden, zodat vraag en aanbod (opnieuw) lokaal bij elkaar komen en het Bruto Lokaal Product en Bruto Lokaal Geluk de komende jaren gaan groeien.

Delden bezorgt boodschappen met de bakfiets

Dorpsplein-Delden-2160x920-c-default

Gemeente Delden heeft zich sinds kort aangesloten bij het retailinnovatielab ‘Smart Distributie & Buy Local’. In dit living lab wordt in de praktijk gekeken hoe producten van lokale ondernemers op een slimme manier online kunnen worden besteld en bezorgd. Delden doet dit door de elektrische bakfiets in te zetten.

Marktpositie

Op 11 december 2019 is het project met veel enthousiasme van start gegaan. Rob Weiss, projectleider van Retailagenda : “Het doel is om ondernemers een sterkere lokale marktpositie te geven. Dat doen we door innovatieve digitale manieren uit te werken om de consument van hun producten te voorzien. Delden heeft met ‘Dorpsplein Delden’ nu een eigen digitaal platform en dat is reden voor een feestelijk moment!”

Matthijs de Graaf ontwikkelde met zijn bedrijf een platform dat digitale dorpspleinen uitgeeft. Daar zit ook een maatschappelijk drijfveer achter. ”Met een digitaal dorpsplein breng je vraag en aanbod opnieuw bij elkaar. Een lokale gemeenschap wordt vitaler. Als een lokale ondernemer weer meer gaat verdienen, kan hij ook gemakkelijker een lokale vereniging sponsoren of lokale hulp inhuren”, aldus Matthijs.

In Delden worden lokale producten met behulp van een elektrische bakfiets bij klanten thuisbezorgd. Een praktische en duurzame oplossing. “Die bakfiets heeft Delden gekregen van de gemeente Hof van Twente, daar zijn we ontzettend blij mee!”, aldus Weiss. “De komende weken worden de puntjes op de i gezet en zal de webshop verder worden ontwikkeld. We merken in ieder geval dat er veel lef en energie is om dit te laten slagen, dus wij hebben er vertrouwen in! “

Dit bericht is overgenomen van https://retailland.nl/delden-bezorgt-boodschappen-met-de-bakfiets/

Een Digitaal Dorpsplein in beeld!

In Bunnik is de fysieke winkelbeleving vergroot met online gemak en lokale logistiek. Bekijk onderstaande video hoe je ook in jouw dorp, stadsdeel of regio vraag en aanbod (opnieuw) bij elkaar brengt en met lokale partners als gemeente, maatschappelijke organisaties, boeren en tuinders transformeert naar een duurzame, circulaire en inclusieve onderneming en samenleving.

Eten van lokaal geproduceerd voedsel is goed voor je lichaam en je omgeving

Shopforce helpt, in samenwerking met Stichting Digitale Dorpspleinen en overheden om verbinding te leggen tussen regionale voedselproducenten (boeren/tuinders), ambachtelijke voedselverwerkers (bakkers, slagers, groentewinkels, restaurants) en burgers, zodat mensen méér en beter lokaal, verantwoord geproduceerd en bewerkt voedsel krijgen. Door offline en online bij elkaar te helpen brengen en vraag en aanbod te verbinden.

Het World Economic Forum publiceerde het volgende artikel op haar website https://www.weforum.org/agenda/2019/08/this-is-how-create-sustainable-version-agriculture. Hieronder lees u de Nederlandse vertaling van het artikel.

Eten van lokaal geproduceerd voedsel is goed voor je lichaam en het milieu

Een belangrijk onderdeel van duurzaam eten is het eten van lokaal geteeld voedsel dat in het seizoen groeit. Maar waarom?

Lokaal eten is een cruciaal grondbeginsel van duurzame landbouw. Duurzame landbouw verwijst naar landbouwpraktijken die zich bewust zijn van de effecten die landbouw op een ecosysteem heeft. Omdat alle organismen rechtstreeks worden beïnvloed door wat er met hun omgeving gebeurt, heeft duurzame landbouw voordelen voor alle organismen, zelfs voor ons.

Er zijn veel redenen om lokaal te eten, te beginnen met de afstand. Als je lokaal eet, verminder je de noodzaak om veel resources/middelen te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan water. Water is de sleutel tot groei van producten en om water te hebben, hebben we voldoende regenval en goede – lees: duurzame – irrigatie nodig. Buiten het seizoen en buiten het bereik/op afstand eten betekent dat boeren producten verder weg moeten verzenden, wat het probleem verergert.

Het vervoer van voedselproducten van “ver weg” neemt water van de ene boerderij en verzendt het water of gewas naar een andere regio. Als je buiten het seizoen producten wilt kweken, heb je bovendien meer middelen nodig. Er is bijvoorbeeld meer water nodig. Neem als voorbeeld aardbeien telen in New York in het holst van de winter. Aardbeien worden verondersteld niet in de winter in New York te groeien omdat het niet het seizoen in die regio is. Daarom zijn er meer middelen nodig om aardbeien te ‘stimuleren’ om te groeien.

Lokaal eten ondersteunt ook je lokale economie op een zinvolle manier. Landbouw kost veel middelen, vooral lichamen en geld. Lokale boeren, telers, ambachtslieden, leveranciers en restaurant-eigenaren zijn nodig om lokaal geteeld voedsel te laten werken … of liever, te verkopen. Omdat wij als consumenten de mogelijkheid hebben om belangrijke keuzes te maken met waar we uitgeven en hoe we ons geld uitgeven, is het ondersteunen van lokale bedrijven financieel geen probleem.

Ondersteuning van lokale boeren bouwt je lokale economie op; anders geef je je zuurverdiende geld aan grote bedrijven uit. Natuurlijk, deze grote bedrijven creëren banen voor mensen, maar deze bedrijven zijn zitten waarschijnlijk in andere steden, staten en zelfs landen. Om nog maar te zwijgen over het volgende: lokaal geteelde voedingsmiddelen worden op kleinere schaal verplaatst dan grote bedrijven: dat betekent minder handen. In dat geval gaat het geld dat u uitgeeft meestal rechtstreeks naar de mensen die het kweken of lokaal bewerken, in plaats van vele verschillende partijen die allemaal een percentage pakken.

Als je meer wilt weten over hoe geld wordt besteed bij het ondersteunen van lokale bedrijven, doe dan wat onderzoek naar de lokale economische impact van sommige bedrijven. Betaalt de producent zijn werknemers een eerlijk loon? Gebruiken ze duurzame praktijken? Beoefenen ze sociale rechtvaardigheid? Geven ze om uw gezondheid, de gezondheid en het welzijn van hun werknemers, of alleen om hun winst?

Als je lokaal eet, eet je voedsel dat waarschijnlijk een hoger aantal voedingsstoffen heeft. Het is logisch, toch? Lokale voedingsmiddelen zijn over het algemeen frisser – omdat ze niet overal naartoe worden verzonden, ingevroren in wat waarschijnlijk plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik zijn – en ze hebben, al met al, minder impact op het milieu.

Lokaal eten is over het algemeen ook veiliger. Kleine boerderijen kunnen meer variatie kweken, wat wonderen doet om de biodiversiteit en uiteindelijk de voedselzekerheid op de lange termijn te beschermen. Ook zijn kleine boerderijen meestal minder rigoureus met hun pesticiden. Lokaal geteeld voedsel bevat over het algemeen minder chemicaliën, zelfs als het niet biologisch is, omdat dit voedsel in kleinere hoeveelheden worden gekweekt dan bij grote bedrijven. Kleinere boerderijen en bedrijven hoeven niet zoveel tijd te steken in zaken als verpakkingsproblemen, verzendproblemen en zelfs een lange levensduur. De belangrijkste focus is daarentegen het groeien en distribueren van het product. Geen gedoe en in alles beter!

Bakkerswereld publiceert over Digitaal Dorpsplein Bunnik

Het vakblad Bakkerswereld publiceerde 19 juli het volgende artikel over het Digitale Dorpsplein in Bunnik: https://www.bakkerswereld.nl/strategie/artikel/2019/07/met-online-bestelmodule-de-strijd-aangaan-met-supermarkt-10153551

Slager Lotgering en Bakker Vonk hebben met een aantal andere ondernemers het Digitale Dorpsplein Bunnik opgezet waar klanten online boodschappen kunnen bestellen bij de aangesloten winkels

Slager Lotgering en Bakker Vonk hebben met een aantal andere ondernemers het Digitale Dorpsplein Bunnik opgezet waar klanten online boodschappen kunnen bestellen bij de aangesloten winkels

Gemeente Bunnik steunt Digitaal Dorpsplein Bunnik

De gemeente Bunnik heeft besloten  www.dorpsplein-bunnik.nl te ondersteunen. Het college wil hier aan bijdragen door de schenking van een duurzaam bezorgmiddel, een elektrische bakfiets.

“Door de online bestellingen op een duurzame manier te bezorgen zijn minder mensen genoodzaakt om met de auto richting het centrum van Bunnik te gaan. Daarnaast worden de winkels zo beter toegankelijk voor mensen die niet meer zelfstandig boodschappen kunnen doen. Inwoners van Bunnik kunnen nu bewust kiezen om boodschappen te bestellen bij de lokale winkeliers in plaats van regionale bezorgdiensten. Hiermee vergroten we de kansen om de huidige winkelvoorzieningen in de gemeente te behouden. ”

Voor het gehele persbericht zie: https://www.bunnik.nl/nieuws/gemeente-ondersteunt-digitaal-dorpsplein-bunnik/

Op vrijdag 13 september om 12:00 zal de elektrische bakfiets officieel overhandigd worden door de burgemeester van de gemeente Bunnik aan de ondernemers.

Lancering Dorpsplein-Bunnik.nl

Tijdens de jaarmarkt in Bunnik, zaterdag 1 juni 2019, zal www.dorpsplein-bunnik.nl voor het eerst onder de aandacht worden gebracht.

De deelnemende winkels zorgen ervoor dat inwoners van Bunnik en omgeving méér en béter lokaal voedsel en andere lokale producten krijgen. Smaakvol, kleurrijk en voedingsrijk. Verantwoord geproduceerd en bereid, dichtbij huis, en duurzaam thuisbezorgd.

De lokale ondernemers schakelen lokale partners in voor de uitvoering, zodat het een smakelijk en vrolijk lokaal feestje is voor iedereen.

Naast POS-materiaal worden consumenten bereikt via Instagram en Facebook, om betrokken klanten te creëren die op beslissende momenten aan de lokale ondernemers denken.

NIEUW: Barbecuebesteld.nl

Shopforce is momenteel bezig met de voorbereidingen van een nieuw concept: www.barbecuebesteld.nl. Als service aan onze bestaande klanten hebben we iedereen die Barbecue-artikelen verkoopt op dit portaal opgenomen. Ook nieuwe gebruikers van het Shopforce platform die Barbecue-artikelen aanbieden worden uiteraard opgenomen.

Op www.barbecuebesteld.nl kunnen consumenten snel en eenvoudig een dichtstbijzijnde slager vinden voor een barbecue van de beste kwaliteit.

Schermafbeelding 2019-04-02 om 16.38.10

Eet honger de wereld uit

Ambachtelijke biologische bakker Henk Smit van Driekant Bakkerij in Zutphen wil collega’s in het land enthousiasmeren om honger de wereld uit helpen door het bakken van Wereldbollen.

Naamloze tekening (91)

Shopforce en Stichting Digitale Dorpspleinen steunen dit prachtige initiatief en daarom willen we de ambachtelijke bakkers in ons bestand een exclusieve aanbieding doen.

Vraag vóór 15 april 2019 een proefzak Wereldbol-mix met 20 ouwels ter waarde van € 12,- aan en ontvang deze nu tijdelijk gratis!

De adviesverkoopprijs van De Wereldbol is € 2,95. Hiervan wordt 30 eurocent gedoneerd aan The Hunger Project om honger de wereld uit te helpen. Het Wereldbol-ouwel op het brood geeft de echtheid aan en garandeert dat de afdracht daadwerkelijk wordt gedaan.

Doe je mee en help je een handje om honger te bestrijden?

“Ik vind de combinatie van een onderscheidend, kruidig brood en het goede doel erg mooi. De Wereldbol is niet alleen lekker en gezond, maar je doet er als bakker en als consument ook nog wat goeds mee”, aldus Bakker Wijnand in Laren

Stuur een e-mail naar [email protected] en vraag vóór 15 april 2019 een gratis proefzak aan. Shopforce zorgt ervoor dat de Wereldbol in je webshop wordt opgenomen.

Schermafbeelding 2019-04-02 om 08.40.42