10.750 bestellingen in dorpje van 2000 huishoudens

Zwartsluis is onze thuisbasis en testlocatie. Wat hier getest en geleerd wordt is de Best Practice voor elke andere plaats met een Digitaal Dorpsplein®. Zwartsluis kent 2000 huishoudens. In 2020 zijn via www.dorpsplein-zwartsluis.nl 10.750 online bestellingen geplaatst bij de lokale aanbieders. Eind mei 2021 is de online omzet voor de deelnemende aanbieders die gebruik maken van het Shopforce local e-commerce platform € 530.000. In het nabij gelegen Genemuiden zijn ondernemers gestart in april 2020 met www.dorpsplein-genemuiden.nl. Sindsdien hebben zes versondernemers in een jaar tijd een online omzet gerealiseerd van € 280.000. In Oegstgeest zijn vier versondernemers gestart in mei 2020 en zij zitten een jaar later, zonder marketingcommunicatie, op een online omzet van € 122.000.

Lokale ondernemers verwelkomen door het verbindende gemak nieuwe klanten, loyalere klanten en meer winstgevende omzet. Er is in Zwartsluis zelfs een lokale ondernemer die een winkel erbij gaat openen, omdat er door winstgevende omzetgroei eindelijk gefinancierd kan worden! Dit komt de leefbaarheid en vitaliteit van het dorp ten goede.

Alle aanbieders zijn bovendien probleemloos door de corona lockdowns gekomen, omdat ze weerbaar en veerkrachtig konden reageren op de crisis. De digitale verbinding tussen ondernemers leidt inmiddels ook tot meer fysieke verbinding en gezamenlijk aanbiedingen, zoals bijvoorbeeld de Koningsdag Ontbijtbox.

Inmiddels helpt Dorpsplein Zwartsluis ook verenigingen aan extra inkomsten door de verkoop van kaarten voor lokale online activiteiten.

Kortom, Digitaal Dorpsplein Zwartsluis bewijst dat het (opnieuw) verbinden van vraag en aanbod een volhoudbare toekomst van het plaatselijke midden- en kleinbedrijf en aanverwante maatschappelijke organisaties bevordert.

Weerbare en veerkrachtige dorpen, wijken en steden

Door vraag en aanbod lokaal digitaal te verbinden op een zogenaamd Digitaal Dorpsplein® helpt Shopforce de markt te vergroten, lokale leveranciers digitaal weerbaar en veerkrachtig te maken en geld terug te laten keren in lokale economieën en daar langer te laten circuleren, alvorens het verdwijnt. 

Maatschappelijke noodzaak

De opkomst van de grote digitale giganten, die gemak en bezorgservice bieden, heeft er in belangrijke mate voor gezorgd dat steeds meer geld uit de lokale economie is verdwenen. Met negatieve maatschappelijke gevolgen voor lokale samenlevingen.

Jarenlange ervaring en hoogwaardige kennis op het gebied van enterprise applicatie ontwikkeling voor grote ondernemingen in Nederland is daarom vanaf 2011 ingezet om vanaf scratch een innovatieve, schaalbare en flexibele local e-commerce technologie te ontwerpen en ontwikkelen om het gat in de maatschappij te vullen en de kleine lokale zelfstandige ondernemers te ondersteunen in een snel digitaliserende wereld.

Vanaf 2014 is de ervaring die gaandeweg is opgedaan omgezet in specifieke functionaliteit om vraag en aanbod optimaal op elkaar aan te laten sluiten en in 2019 zijn de eerste ervaringen opgedaan met het Digitale Dorpsplein® concept om de lokale logistiek en (digitale) marketingcommunicatie collectief op te lossen.

Bewezen lokale digitale oplossing

Inmiddels is bewezen dat het Digitale Dorpsplein® concept tot positieve economische en maatschappelijke gevolgen leidt. Voor lokale aanbieders, voor gemeente, vastgoedeigenaren, maatschappelijke organisaties en het gebied als geheel wordt waarde toegevoegd.

In samenwerking met Stichting Digitale Dorpspleinen worden met lokale (maatschappelijke) partners lokale hulpringen georganiseerd voor effectieve lokale marketingcommunicatie en lokale logistiek. Hierdoor wordt de algemene duurzaamheid en lokale circulariteit en inclusiviteit bevordert en blijft geld langer lokaal circuleren, hetgeen tot positieve maatschappelijke effecten leidt.

Lees hier de paper Making global goals local business waarin de tussenresultaten van twee gebieden in de gemeente Zwartewaterland zijn gepresenteerd, te weten www.dorpsplein-zwartsluis.nl en www.dorpsplein-genemuiden.nl.

Uniek innovatief local e-commerce platform

De unieke generieke, schaalbare en flexibele netwerktechnologie houdt rekening met de pluriformiteit en uniciteit van lokale aanbieders en maakt per Digitaal Dorpsplein® (meerdere) combinaties van webshops van aanbieders mogelijk om de fysieke en digitale realiteit optimaal op elkaar aan te laten sluiten. 

Elke lokale aanbieder krijgt een WebShop die eenvoudig te koppelen is met webshops van collega aanbieders (in de buurt/regio) en via meerdere portalen (lokaal/regionaal/landelijk) te presenteren en promoten is. Deze WebShop kan dus ook individueel gebruikt worden voor communicatie via eigen marketingcommunicatiekanalen van de lokale aanbieder zoals de eigen website en sociale media kanalen.

API koppelingen

Het Shopforce platform biedt koppelingen met landelijke logistieke- en klantloyaliteitssystemen voor naadloze ICT-processen en betrokken klanten die op beslissende momenten aan de lokale ondernemers denken.

Voorbeelden

Zwartsluis (2000 huishoudens, aantal bestellingen in 2020: 10.750)

Dorpsplein-Zwartsluis-Smaakvol-verwennen-regel-je-duurzaam-én-dichtbij (2)

 

Genemuiden

Dorpsplein-Genemuiden-Smaakvol-verwennen-regel-je-duurzaam-én-dichtbij (1)

 

Presikhaaf Connect (winkelcentrum in de wijk Presikhaaf in Arnhem)

Presikhaaf-Connect-Lokale-boodschappen-regel-je-hier-online