TRENDS EN ONTWIKKELINGEN

De digitale netwerksamenleving, met intensieve sociale verbindingen, groeit. Steeds sneller en steeds ingrijpender. Producten alleen zijn niet meer genoeg om betrokken klanten te creëren. Tijd is het meest schaarse goed in het leven van klanten en de snelheid en het gemak van leveren zijn vaak net zo belangrijk als de producten en diensten zelf. Klanten oriënteren zich daarom massaal online. Het verbinden van de fysieke aanwezigheid met digitale kansen, oftewel het vergroten van de winkelbeleving met digitaal gemak en lokale logistiek zijn noodzakelijk om betrokken klanten te creëren die op beslissende momenten (digitaal) aan je denken. De vraag is definitief veranderd. Het aanbod van winkelcentra moet veranderen. Om waarde te creëren en relevant te blijven voor klanten is het verstandig dat ondernemers in dorpen, steden en regio’s samenwerken en plaatselijke partnerschappen aangaan voor lokale digitale marktplaatsen. Klanten verwachten standaard een geïntegreerde (offline en online) totaalbeleving.

Er is namelijk steeds meer aandacht voor smaakvolle streekproducten, verantwoord geproduceerd. En gerichte interesse voor vakmanschap en ambacht. Transparante productieprocessen en verwerking in de voedselketen zijn van toenemend belang voor klanten. Kleine distributielussen en lokale logistiek leveren een belangrijke bijdrage om de CO2 voetafdruk te verkleinen. Er ontstaan steeds meer initiatieven om de landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit te herstellen. Kortom, de lokale wereld is aan het veranderen en deze trends en ontwikkelingen bieden kansen voor lokale aanbieders om waarde toe te voegen en relevant te zijn!

Het ‘Lokale Digitale Marktplaats’ concept pakt alle trends en ontwikkelingen samen en biedt een toekomstbestendige oplossing voor lokale (ambachtelijke) aanbieders door vraag en aanbod (opnieuw) bij elkaar te brengen.

STOP WEGLEKKEN VAN LOKALE EN REGIONALE OMZET

5G-rural-firstVeel omzet verdwijnt dagelijks uit de lokale en regionale economie naar digitale giganten. Mensen bestellen producten uit alle werelddelen en laten het thuisbezorgen. Dit had én heeft impact op de aarde en heeft gaten geslagen in dorpen en steden die niet op de vraag in konden spelen. Goedbedoelde investeringen in herinrichtingen van winkelgebieden ten spijt, er verdwijnen nog steeds winkels met alle nadelige gevolgen voor de leefbaarheid, aantrekkingskracht, sociale samenhang en de lokale economie en werkgelegenheid.

VERGROOT WINKELBELEVING MET DIGITAAL GEMAK EN LOKALE LOGISTIEK

download (4)Het ‘Lokale Digitale Marktplaats’ concept maakt hier een einde aan en vormt de start voor hernieuwde groei en bloei van een dorp, wijk, stad en regio. Met een lokale digitale marktplaats verbindt het midden- en kleinbedrijf de fysieke aanwezigheid met digitale kansen. De winkelbeleving in een dorp, stad of winkelcentrum wordt vergroot met digitaal gemak, centrale marketing en lokale logistiek (bezorgservice). Zo worden vraag en aanbod (opnieuw) bij elkaar gebracht, waardoor de markt voor lokale ondernemers wordt vergroot. En meer klanten naar de fysieke winkel komen.

PROFITEER VAN DE GROEIENDE NETWERKSAMENLEVING

6c0c78c4b451914e2ba976efd5e22114 (1)We leven namelijk in een groeiende internetsamenleving met intensieve sociale verbanden. Consumenten oriënteren zich eerst digitaal. Ervaringen worden eenvoudig met elkaar gedeeld via sociale media. Het lokale marktplaats concept zorgt dat lokale ondernemers een prominente plaats innemen in deze groeiende netwerksamenleving met behulp van een lokale digitale marketing communicatie specialist die digitale content creëert (video, foto, tekst) en distribueert via sociale media. Zo creëer je betrokken klanten die op beslissende momenten (digitaal) aan je denken. Met één klik staan ze in je digitale winkel om je producten te betalen en thuis te laten bezorgen (of af te halen). Met één bericht op het juiste moment denken ze aan je en staan ze in je fysieke winkel.

TRANSFORMEER NAAR EEN DUURZAME ONDERNEMING

global-goals-full-icons.png__2318x1180_q85_crop_subsampling-2_upscaleConsumenten waarderen bedrijven die bijdragen aan een betere wereld en een duurzame samenleving. Bedrijven die zich richten op sociale en ecologische winst kunnen rekenen op de gunst van consumenten. Bedrijven die niet transformeren en vervuilend bezig blijven, zullen daarentegen verdwijnen. Transformeren naar een duurzame circulaire onderneming betekent onder andere het tegengaan van (voedsel)verspilling, hergebruik van grondstoffen, duurzame energie, lokale productie en distributie, duurzaam transport, biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen etc. Lokale ambachtelijke bedrijven met lokale/regionale klanten hebben alle tools in handen om duurzaam te opereren en waarde toe te voegen: korte distributielussen en lokale logistiek.

GA PLAATSELIJKE PARTNERSCHAPPEN AAN VOOR EEN LOKALE DIGITALE MARKTPLAATS

Schermafbeelding 2018-08-22 om 14.17.15Stel de klantbeleving centraal. Blijf zelf op locatie doen waar je goed in bent en ga met elkaar plaatselijke partnerschappen aan met een lokale marketing communicatie specialist en lokale bezorger(s) voor een (inter)lokale digitale marktplaats: het ‘Dorpsplein’ online.

De voordelen van een ‘Lokale Digitale Marktplaats’ op een rij:

CONSUMENTEN

  • altijd en overal (met één account) streekproducten- en diensten bestellen of reserveren bij lokale aanbieders
  • meer en beter lokaal voedsel eten: voedingsrijk en smaakvol verwennen
  • verantwoord lokaal geproduceerd
  • persoonlijk, vertrouwd en dichtbij
  • betere winkelbeleving door digitaal gemak en lokale logistiek
  • met één account bestellen in alle online-winkels in een dorp, stad of regio
  • geïntegreerde totale klantbeleving (offline en online)

ONDERNEMERS

  • met één online-winkel op meerdere digitale markten tegelijk
  • bieden van geïntegreerde totale klantbeleving (offline en online)
  • vergroten winkelbeleving met digitaal gemak en lokale logistiek
  • omzetgroei door betere klantervaringen
  • self-service door klanten/geen communicatiefouten meer
  • versterking van de continuïteit van de onderneming
  • online (marketingcommunicatie) betekent ook meer mensen in de fysieke winkel (online oriënteren)
  • aantrekkelijk motiverend toekomstperspectief
  • geen omkijken naar digitale marketing communicatie via social media
  • lagere marketingkosten door delen met elkaar
  • geen omkijken naar webshop beheer
  • geen omkijken naar bezorging van bestellingen
  • online betalingen binnen een werkdag op je rekening

ONDERNEMERSVERENIGINGEN

  • vergroten winkelbeleving winkelgebied met digitaal gemak en lokale logistiek
  • stimulering innovatie van producten en diensten door ontstaan van nieuwe netwerken en samenwerkingen
  • een geïntegreerde totale klantbeleving in plaats van verbrokkelde ervaringen
  • verhoging van het Bruto Lokaal Product/Geluk

OVERHEDEN

  • Vraag en aanbod komen (opnieuw) bij elkaar met (inter)lokale marktplaats
  • Concrete, per direct toepasbare oplossing
  • Een regio, stad of dorp kan zich op unieke wijze profileren
  • Virtueel gebied is verzekering van de fysieke investeringen in het gebied
  • Lokale economie wordt minder kwetsbaar voor crisis elders
  • Meer zekerheid voor de benutting van het lokale vastgoed
  • Creëren van nieuwe lokale werkgelegenheid
  • Behouden en versterken van de leefbaarheid en sociale samenhang
  • Geld blijft langer in de lokale economie circuleren
  • Hogere tevredenheid bij inwoners door extra voorzieningen, service en beleving
  • Basis voor werken aan structurele groei van het Bruto Lokaal Product/Geluk
  • Bijdrage aan realiseren van de duurzaamheidsdoelen (meer lokale consumptie, korte distributielussen en kleine CO2-voetafdruk)

Als je wilt samenwerken met Shopforce en benieuwd bent naar de mogelijkheden: AANMELDEN