Shopforce en Pijnacker-Nootdorp sluiten overeenkomst

Pijnacker-Nootdorp gaat een korte keten oplossing bieden. Binnenkort wordt in Pijnacker-Nootdorp gestart met het bij elkaar brengen van het aanbod van lokale boeren, tuinders, ambachten, supermarkt en andere winkels op een Digitaal Dorpsplein (duurzame lokale online marktplaats). Shopforce en vertegenwoordigers van de ondernemers hebben afgelopen donderdag het contract getekend. Dit is mede tot stand gekomen door de Retailagenda.

Met de volgende lokale leveranciers wordt gestart:

  • PLUS Supermarkt
  • Slijterij PLUS 
  • Kees Hendriks, Pijnackerse komkommers 
  • Nieuwkoop BV, Nootdorpse paprika’s 
  • Aardbeienkwekerij Hoogse Wetering, Pijnackerse aardbeien 
  • Delflandse Boerenzuivel (Kringloopboeren regio Midden Delfland)
  • Bakkerij Rijnbeek 
  • Visspecialist VIS.Punt Nootdorp
  • Duurzame bloemisten groep
  • Juwelier van Heemskerk 
  • Intertoys Pijnacker 
  • Kantoorboekhandel van Atten 
  • Futuro Mannenmode 
  • Door’s Fashion  
  • Keuken van Pijnacker

Digitaal Dorpsplein

Shopforce richt voor elke lokale ondernemer een webshop in en clustert de webshops op een Digitaal Dorpsplein, zodat de consument met één account bij elke lokale leverancier kan bestellen. Shopforce verbindt webshops waar relevant, zodat de consument in één keer bij meerdere leveranciers tegelijk kan bestellen en in één keer kan betalen.

In Pijnacker-Nootdorp wordt het bestaande distributiesysteem van Plus supermarkt gebruikt om de lokale producten in één keer bij de consument af te leveren. 

Voordelen

Met een Digitaal Dorpsplein (een duurzame lokale digitale marktplaats) worden economische, maatschappelijke en ecologische problemen binnen een regio aangepakt zoals:

  • de fysieke winkelbeleving wordt uitgebreid met online gemak en lokale logistiek, waardoor vraag en aanbod lokaal beter op elkaar aansluiten
  • het vinden en kopen van kwaliteit, vakmanschap, persoonlijke service en lokale expertise kan op één handige plek 
  • korte distributielussen en lokale logistiek zorgen voor minder milieu-impact
  • boeren en tuinders krijgen een betere prijs voor hun producten en kunnen investeren in verduurzaming (bodem, waterbeheer, biodiversiteit, landschappelijke kwaliteit)
  • op regionaal/lokaal niveau kan samen gewerkt worden aan het sluiten van de voedselkringloop
  • de leefbaarheid, vitaliteit en sociale cohesie binnen het gebied wordt bevorderd
  • de bewustwording van het belang van behoud van lokale voorzieningen en lokale producenten voor de lokale samenleving onder consumenten wordt vergroot:
    • gezondheid (voedzamer voedsel)
    • meer lokale activiteiten (meer welzijn)
    • duurzaamheid (minder CO2 uitstoot)
    • arbeidsparticipatie (inclusiviteit)

Bruto Lokaal Product

Elke euro meer en elke euro die langer in een lokale samenleving circuleert, alvorens te vertrekken, is beter voor de lokale economie en de lokale samenleving. In Pijnacker -Nootdorp worden de eerste stappen gezet om de consument lokaal gemak, service en beleving te bieden, zodat vraag en aanbod (opnieuw) lokaal bij elkaar komen en het Bruto Lokaal Product en Bruto Lokaal Geluk de komende jaren gaan groeien.

Category:
Nieuws