Bij alles wat we doen geloven we in lokale ondernemers, vakmanschap en ambacht. We geloven in het belang van lokale ondernemers voor de leefbaarheid van dorpen en wijken. We vinden het leuk lokale ondernemers te inspireren met onze kennis, ideeën en oplossingen om de consument een unieke totaalbeleving te bieden, offline én online. De klant verwacht dat namelijk standaard. We brengen daarom vraag en aanbod op een gebruiksvriendelijke manier samen, zodanig dat online bestellen en betalen bij kleine zelfstandige leveranciers een unieke klantervaring is.

Wij geloven dat de uitgangspunten van lokale ondernemers uniek zijn, een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan duurzame doelstellingen en regionale en lokale trends en ontwikkelingen en tot een hogere omzet en marge kunnen leiden:

  • Meer aandacht voor smaakvolle streekproducten, verantwoord geproduceerd
  • Gerichte belangstelling voor vakmanschap en ambacht
  • Transparante productieprocessen en verwerking in voedselketen
  • Kleine distributielussen en lokale logistiek (CO2 voetafdruk)
  • Stimuleren lokale economie en sociale cohesie (netwerksamenleving)
  • Landschappelijke kwaliteit en biodiversiteit (duurzame doelen)

Onze visie is dat als lokale ondernemers hun fysieke aanwezigheid verbinden met digitale kansen en de klantbeleving centraal stellen de lokale economie wederom tot bloei zal komen.

Internet(netwerk)samenleving

Shopforce wil er als maatschappelijk betrokken bedrijf voor zorgen dat kleine lokale ambachtelijke ondernemers in kunnen blijven spelen op globale, regionale en lokale ontwikkelingen voor leefbare gemeenschappen in dorpen en steden. We leven steeds meer in een netwerksamenleving met intensieve sociale verbanden, in een tijd met consumenten die zich ‘digital first‘ gedragen, toenemend gebruik van kunstmatige intelligentie en data gedreven en analyse gebaseerde klantcommunicatie.

De grote techgiganten spelen in op deze ontwikkelingen en stellen de klantbeleving centraal. Door het bieden van bijvoorbeeld digitaal gemak (tijd is de meest schaarse resource in het leven van klanten) en on demand delivery (de snelheid van leveren is vaak net zo belangrijk als de producten en diensten zelf). De ontwikkelingen hebben een grote impact op (de leefbaarheid van) binnensteden en winkelcentra in dorpen en steden, die leeglopen omdat niet (tijdig) ingespeeld wordt op deze ontwikkelingen. De consument heeft er verbrokkelde klantervaringen: de fysieke marktplaats waar ieder zijn eigen koopwaar aanbiedt (óf-óf). Dit moet veranderen naar een wereld van én-én.  De moderne marktplaats biedt offline én online diensten. Van verbrokkelde klantervaringen naar een geïntegreerde totale klantbeleving (klanten verwachten een naadloze en consistente ervaring zonder merkbare disconnectie). Hoe?

Door gebruik te maken van verbindende netwerktechnologie ontstaan nieuwe mogelijkheden:

  • Een regio, stad, dorp of ondernemer kan zich nu wereldwijd profileren
  • Midden- en kleinbedrijf verbindt fysieke aanwezigheid met digitale kansen
  • Winkelbeleving wordt vergroot met digitaal gemak en lokale logistiek
  • Klant verwacht standaard geïntegreerde (offline en online) totaalbeleving
  • Plaatselijk partnerschappen aangaan voor (inter)lokale digitale marktplaats
  • Digitale dwarsverbanden benutten voor (inter)lokale netwerkeconomie

Een netwerk is een relatief open systeem dat een aantal relatief gesloten systemen (bijvoorbeeld de bakker, de slager, etc) verbindt. Vier kenmerken:

  • Horizontalisering: informatie- en communicatietechnologie (ICT) vormt het verbindende element in de netwerkstructuur
  • Deterritorialisering: het staat los van de geografische locatie, waardoor grenzen wegvallen
  • Virtualisering: het leidt tot tijdloze tijd (timeless time) en plaatsloze ruimte (placeless space)
  • Exponentieel: het netwerkeffect versterkt zich met steeds hogere snelheid

Duurzaamheid

De wereld verandert. Er zijn belangrijke doelen gesteld door de Verenigde Naties om de aarde leefbaar te houden voor iedereen. In Nederland is afgesproken dat Nederland in 2050 circulair moet zijn. Belangrijke doelstellingen die grootwinkelbedrijven en bedrijven met centrale productie- en warenhuizen gaan raken. Lokale ondernemers die verantwoord produceren, kleine distributielussen kennen (kleine CO2 voetafrdruk) en circulair ondernemern (o.a. geen plastic verpakkingen) kunnen deze eigenschappen ten voordele benutten nu de consument steeds bewuster wordt.

Het digital dorpsplein of winkelcentrum!

In onze visie zullen lokale ondernemers naast een eigen online winkel met elkaar lokale partnerschappen aan moeten gaan voor lokale digitale marktplaatsen met digitaal gemak en lokale logistiek. Het digitale dorps- of winkelplein, waar de online consument voedingsrijke smaakvolle streekproducten in één keer online kan bestellen en thuisbezorgen! Waar de lokale fotograaf, de lokale tekstschrijver en de lokale chauffeur de lokale ondernemers ondersteunt bij het verwennen van de klant.

Naamloze tekening (37)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stel je het volgende scenario voor:

Een consument gaat naar www.dorpsplein…….nl, bestelt én betaalt in één keer smaakvolle streekproducten bij de ambachtelijke bakker, slager, groentewinkel, bestelt ook direct verse bloemen van de lokale bloemist mee, maakt online een afspraak bij de kapper en de lokale fietskoerier of chauffeur komt de boodschappen bezorgen en brengt de consument naar de kapper en weer naar huis. Wow!

Toekomstmuziek? Nee. Unieke beleving voor de consument? Ja, zeker! Gaat de consument deze ervaring delen? Ja, zeker!

Eén assortiment, veel online publicaties

Waar het fysiek niet mogelijk om de winkel op meerdere markten tegelijk te plaatsen is dat digitaal anders. In onze visie moeten de consument op alle digitale markten waar ze zich bevinden direct lokale producten kunnen bestellen. Via zoekmachines, via eigen kanalen zoals je website en Facebookpagina en gezamenlijke kanalen als lokale digitale marktplaatsen en landelijke digitale marktplaatsen. Met één kraam op meerdere markten tegelijkertijd.

20180109 - Shopforce - Oplossing - Visueel (4)

De lokale economie gaat weer floreren

We geloven er in dat de lokale economie weer gaat floreren als lokale ondernemers, ondersteunt met de technologie, oplossingen en diensten van Shopforce, op (inter)lokaal niveau partnerschappen met elkaar aangaan en inspelen op trends en ontwikkelingen. Het voordeel van samenwerkende lokale leveranciers is dat:

  • een inspirerende vibe ontstaat, fysiek maar zeker ook op social media, waar de consument zich bij aan wil sluiten
  • de consument koopt relaties, verhalen en magie en lokale ondernemers kunnen dat bieden
  • geld langer in de lokale economie circuleert (en niet rechtstreeks naar een hoofdkantoor verdwijnt)
  • vakmanschap wordt gestimuleerd en gewaardeerd
  • iedere lokale aanbieder doet waar hij/zij goed in is
  • de sociale samenhang in gemeenschappen wordt versterkt
  • de woon- en werkomgeving aantrekkelijker wordt

20180110 - Shopforce - Missie - Visueel (2)20180110 - Shopforce - Doelstelling - Visueel (5)

De lange termijn als uitgangspunt

Onze ambitie is groot en zo is het platform ook ontworpen. Klaar om grote aantallen leveranciers te ondersteunen. In Nederland en daarbuiten.

Door onze jarenlange ervaring met het ontwerpen, ontwikkelen en onderhouden van grootschalige software weten we dat de architectuur van de oplossing in sterke mate bepalend is voor de flexibiliteit, schaalbaarheid, prestaties en efficiency van een toepassing. Kritieke beslissingen zijn én worden genomen met de lange termijn als uitgangspunt. We volgen de koninklijke route en zijn wars van snelle ingrepen die de stabiliteit en betrouwbaarheid van een toepassing ondermijnen.

Betaalbaarheid als uitgangspunt

Door het platform schaalbaar te ontwerpen en ontwikkelen voor internationaal gebruik kunnen de investerings- en onderhoudskosten gedeeld worden door een groot aantal gebruikers. Zo kunnen we de kosten voor het gebruik laag houden. Ook hier houden we de lange termijn voor ogen. We willen lange termijn relaties met leveranciers gebaseerd op vertrouwen en faire vergoedingen (geen misbruik van machtsposities).

Lees verder op onze website of neem contact met ons op voor het maken van een afspraak.