Weerbare en veerkrachtige dorpen, wijken en steden

Door vraag en aanbod lokaal digitaal te verbinden op een zogenaamd Digitaal Dorpsplein® helpt Shopforce de markt te vergroten, lokale leveranciers digitaal weerbaar en veerkrachtig te maken en geld terug te laten keren in lokale economieën en daar langer te laten circuleren, alvorens het verdwijnt. 

Maatschappelijke noodzaak

De opkomst van de grote digitale giganten, die gemak en bezorgservice bieden, heeft er in belangrijke mate voor gezorgd dat steeds meer geld uit de lokale economie is verdwenen. Met negatieve maatschappelijke gevolgen voor lokale samenlevingen.

Jarenlange ervaring en hoogwaardige kennis op het gebied van enterprise applicatie ontwikkeling voor grote ondernemingen in Nederland is daarom vanaf 2011 ingezet om vanaf scratch een innovatieve, schaalbare en flexibele local e-commerce technologie te ontwerpen en ontwikkelen om het gat in de maatschappij te vullen en de kleine lokale zelfstandige ondernemers te ondersteunen in een snel digitaliserende wereld.

Vanaf 2014 is de ervaring die gaandeweg is opgedaan omgezet in specifieke functionaliteit om vraag en aanbod optimaal op elkaar aan te laten sluiten en in 2019 zijn de eerste ervaringen opgedaan met het Digitale Dorpsplein® concept om de lokale logistiek en (digitale) marketingcommunicatie collectief op te lossen.

Bewezen lokale digitale oplossing

Inmiddels is bewezen dat het Digitale Dorpsplein® concept tot positieve economische en maatschappelijke gevolgen leidt. Voor lokale aanbieders, voor gemeente, vastgoedeigenaren, maatschappelijke organisaties en het gebied als geheel wordt waarde toegevoegd.

In samenwerking met Stichting Digitale Dorpspleinen worden met lokale (maatschappelijke) partners lokale hulpringen georganiseerd voor effectieve lokale marketingcommunicatie en lokale logistiek. Hierdoor wordt de algemene duurzaamheid en lokale circulariteit en inclusiviteit bevordert en blijft geld langer lokaal circuleren, hetgeen tot positieve maatschappelijke effecten leidt.

Lees hier de paper Making global goals local business waarin de tussenresultaten van twee gebieden in de gemeente Zwartewaterland zijn gepresenteerd, te weten www.dorpsplein-zwartsluis.nl en www.dorpsplein-genemuiden.nl.

Uniek innovatief local e-commerce platform

De unieke generieke, schaalbare en flexibele netwerktechnologie houdt rekening met de pluriformiteit en uniciteit van lokale aanbieders en maakt per Digitaal Dorpsplein® (meerdere) combinaties van webshops van aanbieders mogelijk om de fysieke en digitale realiteit optimaal op elkaar aan te laten sluiten. 

Elke lokale aanbieder krijgt een WebShop die eenvoudig te koppelen is met webshops van collega aanbieders (in de buurt/regio) en via meerdere portalen (lokaal/regionaal/landelijk) te presenteren en promoten is. Deze WebShop kan dus ook individueel gebruikt worden voor communicatie via eigen marketingcommunicatiekanalen van de lokale aanbieder zoals de eigen website en sociale media kanalen.

API koppelingen

Het Shopforce platform biedt koppelingen met landelijke logistieke- en klantloyaliteitssystemen voor naadloze ICT-processen en betrokken klanten die op beslissende momenten aan de lokale ondernemers denken.

Voorbeelden

Zwartsluis (2000 huishoudens, aantal bestellingen in 2020: 10.750)

Dorpsplein-Zwartsluis-Smaakvol-verwennen-regel-je-duurzaam-én-dichtbij (2)

 

Genemuiden

Dorpsplein-Genemuiden-Smaakvol-verwennen-regel-je-duurzaam-én-dichtbij (1)

 

Presikhaaf Connect (winkelcentrum in de wijk Presikhaaf in Arnhem)

Presikhaaf-Connect-Lokale-boodschappen-regel-je-hier-online